Zondag, onderweg naar Cusco

25 september 2016 - Cuzco, Peru

Heel vroeg opstaan, om half zes, want we hebben een lange reis voor de boeg. We rijden eerst nog even langs een archeologische site, Silllustani, aan een binnenmeer.  Hier staan chullpa's, honderden jaren oude Inca graftombes, boven aan de berg. Ze zijn taps gebouwd, als een drinkglas. Vooral het uitzicht is prachtig. Helaas geen foto's van, ik was vergeten om mijn geheugenkaartje terug te doen in de camera. Toch wel vrij essentieel. Ik zal foto's vragen van de anderen, want het was echt wel de moeite waard.
Puna en Cusco zijn twee steden, maar daar horen hele uitgestrekte gebieden en valleien bij, die aan elkaar grenzen. Deze grens ligt bij de La Raya pas, op 4350 meter. Daar hebben we een stop om het uitzicht te bewonderen.
Daarna rijden we door, hebben een heerlijke lunch onderweg en komen rond half zes in Cusco aan.
We moeten nog even kijken hoe het met de trails gaat want we hebben gehoord dat er een staking is en dat gaat hier gepaard met blokkades meestal. De lares-trail is vervangen voor een andere trail maar over de incatrail hebben we nog niks gehoord.
Cusco ligt dik in de Andes, en je merkt dat het klimaat hier heel anders is. Vochtiger, meer regen, we hebben al meteen een flinke bui op ons dak gehad.  We zitten echt tussen de woestijn van de kuststreek en het tropisch regenwoud van de amazone in. Hier is dan ook veel meer landbouw, de valleien zijn bezaaid met akkers en boerderijen.
Cusco stad is immens. We rijden eindeloos door buitenwijken, armoedige wijken met huizen die op instorten lijken te staan maar waar ze rustig nog een paar etages bovenop zetten. Pas na een hele lange tijd rijden we het oude centrum in, waar ons hotel ook is. Mooi hotel, vergeleken met andere hotels, hier kunnen we wel even blijven. Ook hier is geen verwarming, nauwelijks wifi en gammel sanitair, maar alles went, dus het voelt vrij luxe want er is wel wc papier.
We zijn best laat dus even snel een hapje eten in de stad, met ook hier weer een prachtig plein, en dan weer vroeg naar bed.