Maandag, vrije dag in Cusco

26 september 2016 - Cuzco, Peru

Vandaag slaap ik lekker uit, sta om half acht op. Eerst krijgen we een briefing voor de trails, goed nieuws: de incatrail gaat door! Iemand van de organisatie komt vertellen dat we wel extra vroeg moeten vertrekken om de staking en wegblokkades te ontwijken, we vertrekken om half vier. We krijgen draagtassen en huur-slaapzakken en een uitgebreid verhaal over de trail. We hebben er zin in, ook al horen we alleen maar over hoe zwaar het is.

Om tien uur lopen we met de hele groep Cusco in, langs de zonnetempel, waar de Spanjaarden hun eigen katholieke kerk bovenop de verwoeste Inca tempel hebben gezet. Verderop het centrale plein, Plaza de Armas, waar de kathedraal staat waarvan in het nieuws stond dat die afgebrand was, maar dat bleek een heel andere kerk te zijn. Deze staat er dus nog gewoon. Ook hier weer een mooie groot vierkant plein, deels nog gebouwd in de incatijd. Het verhaal gaat dat de toenmalige Incakoning maandenlang vanuit Lima gelopen heeft en opeens middenin een vallei zijn stok in de grond stak en riep: deze plek is de navel van de wereld, hier bouwen we ons koninkrijk. En zo geschiedde, dat werd dus Cusco. De stad ligt in de vallei en is inmiddels aan alle kanten tegen de bergen op gegroeid.

Om het centrale plein zijn leuke wijken met smalle straatjes, straatverkopers en grappige winkeltjes. Heerlijk om doorheen te struinen of ergens op een bankje te gaan zitten bekijken.
Na een uurtje vallen we in groepjes uiteen, gaan lekker onze eigen gang. Ik ga redelijk vroeg terug naar het hotel om mijn spullen bij elkaar te pakken voor de trail en er een beetje vroeg in te liggen.

1. Yvonne:
    2 oktober 2016
    Wat zien jullie een hoop en maken jullie veel mee. . Geniet er nog lekker van
  2. Lia:
    2 oktober 2016
    Hi Wendy,
    dank voor het mooie verslag met de vele indrukwekkende foto's.
    Een kleurrijk geheel met die prachtige kledingdracht.
    In afwachting van het vervolgtraject !
    Lieve groet vanuit LC6 !
  3. Swanny:
    3 oktober 2016
    Ha Wen,
    heb je verslagen met veel plezier gelezen, mooie reis!!
    Geniet van al dit bijzonders!
    liefs Swan