donderdag, tweede dag in de jungle.

6 oktober 2016 - Manu National Park, Peru

Om half zes gaat mijn wekker, het is net licht aan het worden. Ik heb heerlijk geslapen, de geluiden van de jungle, vooral vogels klinken gezellig.
Ontbijt om zes uur en we zitten in de auto om half zeven.  We slapen de komende twee nachten  in een andere lodge, Pantiacolo, en komen de laatste nacht hier weer terug.
We rijden een tijdlang door de jungle, over een weg die soms half ingestort is, met grote kuilen en diepe plassen. Na een tijdje passeren we Patria op 875 meter. We dalen nog steeds. Het schijnt dat er ooit een leger hier gestrand is in de tweede wereldoorlog en de auto's van toen rijden hier nog steeds. Volledig weggerot, maar ze rijden nog wel. Af en toe kom je er een tegen met iemand op het dak die hard roept dat je uit de weg moet gaan. Dan doen de remmen het niet meer.

Na nog een half uurtje komen we in Pilcopata, 560 meter hoog en veel groter. Hier hebben ze een winkeltje waar we de laatste dingen kunnen inslaan. Ook vinden we een winkeltje waar ze koffie hebben, er staat oploskoffie en heet water uit een thermoskan op een houten tafeltje.

Na Pilcopata rijden we de jungle weer in. We komen langs een botanische tuin waar ze 250 verschillende orchideeën, heel veel bromelia's en coca planten in de tuin hebben. Het lijkt gewoon een stuk oerwoud, maar als je beter kijkt staan er overal verschillende soorten orchideeën. Jammer dat veel nog niet bloeiden.

Na een uurtje komen we in Atalaya, een dorpje aan de rand van de rivier. Daar huren we een boot, een soort kano met een motor, want we gaan de rivier op.  De rivier stroomt snel, we gaan stroomafwaarts en komen langs een stenen strand waar we eerst lunchen met lekkere salade.  Na de lunch trekken we er op uit en maken een wandeling door de rimboe.  Er vliegen exotische vogels, papegaaitjes, vogels met gele staarten, rode buiken en paarse kopjes. Mieren van drie cm die heel erg schijnen te bIjten en enorme termieten nesten in de bomen. Ook een vogel die stinky bird of hoatsin heet, een prehistorische vogel die hier in grote getale zit.
Een tochtje op een vlot en nog een stukje wandelen en dan komen we weer bij de boot.
Het regent inmiddels en de twee uur op de open boot naar de lodge is koud en nat, helaas.

De lodge is prima, geen luxe maar wel een warme douche en stromend water. Als we in de tuin staan zien we een aap, een soort kleine oerang oetang, een eind verderop in de boom zitten. Het is een 'howling monkey'. We zitten een tijdje naar elkaar te kijken, heel grappig.

In de tuin zit een gat in de grond, midden in het gras. Het blijkt het hol te zijn van een tarantula, maar die komt er alleen 's nachts uit, als ie gaat jagen.

We zouden een nachtwandeling doen maar omdat het regent gaan we alleen snel de gifkikker zoeken, die zit altijd ongeveer op dezelfde plek. Hopelijk is het morgen beter weer en kunnen we het nog eens proberen. Na een half uurtje vinden we er eentje. Hij is maar een paar cm lang maar is zo giftig dat als je hem aanraakt en dan aan je vinger likt is de kans groot dat je dood gaat. Leuk om met de camera van Charlotte macro opnames te maken, beetje experimenteren met belichting en zoom, volgens mij heb ik een paar hele mooie.