Zondag, Monasteria di Santa Catalina

18 september 2016 - Arequipa, Peru

De hele nacht slecht geslapen, lag wakker, dus ben maar vroeg opgestaan. Linda was ook vroeg wakker dus na het ontbijt zijn we samen naar het klooster gelopen, midden in de stad. Gesticht rond 1580 en in 1970 opengesteld voor het publiek. Alles ligt er nog bij alsof het vier eeuwen geleden is, maar wel goed onderhouden. Eigenlijk is het een heel sereen plekje, heerlijk rustig en het mooie weer helpt ook. We krijgen een tour van een gids en horen waar de nonnen vandaan komen. Rijke families doneerden hun oudste dochter aan het klooster vanaf een jaar of twaalf, maar ook weduwen en alleenstaande vrouwen moesten het klooster in, vrouwen alleen werden niet geaccepteerd. Waren vast mannen die dat verzonnen hebben.
De nonnen mochten het klooster niet uit en ook nauwelijks contact hebben met familie, een ware gevangenis dus, ook al hadden ze het niet slecht binnen het klooster. En het alternatief was uitgehuwelijkt worden, dus ja, wat doe je dan.
Na ruim drie uur in het klooster ga ik in mijn eentje nog even de stad in. Terrasje, winkeltje, fotootjes, dat werk.
Om zes uur krijgen we in het hotel een uitgebreide briefing van Angèl, een lokale gids die ons morgen mee de bergen in neemt.  Daarna heeft René een restaurant geboekt in de stad om een keer met de hele groep tegelijk te gaan eten. Was erg gezellig, ik heb alpaca gegeten, vreselijk lieve beestjes maar dus ook erg lekker. Sorry Charlotte.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeanine van Keane:
    21 september 2016
    Prachtige plaatjes geschoten! Vooral die van het laatste avondmaal, hahaha. Xxx