Zaterdag in Arequipa

17 september 2016 - Arequipa, Peru

Eindelijk konden we uitslapen, om negen uur pas afgesproken. Uiteindelijk toch wakker om zeven uur en maar opgestaan. Het is een leuk hotelletje waar we zitten, met een binnentuintje en prima kamers, al is het er stervenskoud 's nachts. Geen verwarming en geen isolatie, dus in de kamer is het net zo koud als buiten. Net iets voor mij. Gelukkig is het overdag wel warm en zonnig, heerlijk kortebroekenweer.
Na het ontbijt gaan we naar het centrale plein en René vertelt over de leuke plekjes hier. Daarna gaat iedereen lekker zijn eigen ding doen. Ik zwerf lekker door de stad, doe een kathedraaltje, doe wat winkeltjes en in het park op het centrale plein zit ik een tijdje mensen te kijken op een bankje. Ik kom Linda tegen en samen gaan we nog even op het dak van een restaurant iets drinken, met uitzicht over de hele stad.
Ik had gehoord van het Inca meisje Juanita, die gevonden was door bergbeklimmers. Ze ligt in een museum hier vlakbij dus daar ben ik heen gegaan. Vreselijk verhaal over de kinderen die geofferd werden om de goden gunstig te stemmen. Honderden kinderen zijn vermoord door hun schedel in te slaan en die werden dan heel hoog in de berg begraven, samen met beeldjes en popjes van goud, zilver en koper. Na deze vondst hebben ze nog meer mummies gevonden, hele jonge kinderen soms. De mooiste en intelligentste en zuiverste kinderen werden geofferd, zonde! Gelukkig werden ze 'verdoofd' met bier en giftige drankjes, de stakkers.
Om zeven uur gaan we met een groepje de stad in en eten we op een dakterras met uitzicht over de stad en het centrale plein, vlak naast de kathedraal.
Ik voel me niet lekker, heb het heel koud ondanks de warmte dus ik ga vroeg naar bed.

1. Jeanine van Keane:
    21 september 2016
    Mooi verhaal weer! Scoor een lekker warme poncho voor jezelf in die prachtige kleuren en een muts! Xxx
  2. NIcole:
    21 september 2016
    brr wat een verhaal...en inderdaad zou een poncho scoren..sterkte !