Woensdag, hiken in Colca canyon

21 september 2016 - Colca Canyon, Peru

Gelukkig is het weer prachtig weer, zoals al de hele vakantie. Het is overdag in de zon heerlijk, al merk je op deze hoogte wel dat het heel snel afkoelt als de zon eenmaal weg is. We kleden ons allemaal met de laagjesmethode, als het koud is hebben we vier t-shirts en dunne truitjes over elkaar aan en als het opwarmt gaan de laagjes een voor een uit.
Onderweg naar Yanque, waar de wandeltocht van vandaag begint, komen we door Maca. Een straatarm dorp waar van een groot deel van de oorspronkelijke huizen verwoest zijn door een aardbeving in de jaren 90, en een groot deel daarvan ligt er nog verwoest bij. Er zijn wat toeristische kraampjes en baña's waar we kunnen plassen voor 1 soles, zo'n 30 cent. Wat mij ook hier weer verbaast is dat de kerk het eerst wordt hersteld, ondanks dat heel veel mensen in barakken wonen, het geld gaat eerst naar de kerk. Elk dorp of stadje waar we komen is ook hetzelfde opgebouwd, een vierkant centraal plein, in het midden van het plein een park of tuin met kruiselings wandelpaden, mooi aangelegd groen en bankjes, rondom loopt de straat. Aan één kant een kerk of kathedraal en aan de drie andere zijden winkeltjes en restaurantjes. Ook staan er altijd mooie standbeelden in het midden, die pleintjes zijn altijd heel verzorgd. Maar zodra je een van de straten in gaat, waar de woningen staan, is het armoedig, stoffig en oude zooi.
Later stoppen we nog even bij een uitkijkpunt waar natuurlijk de souvenir-stalletjes weer staan, maar deze keer verkoopt één vrouwtje traditionele hoedjes in plaats van alleen maar made in China spul. Ik koop een handgemaakt geborduurd hoedje met een bolle bovenkant. Andere dorpen verkopen platte hoedjes en weer andere verkopen puntvormige hoedjes. Deze staan voor de diverse vormen van de vulkanen hier, die voor de mensen hier goden zijn. Elke regio heeft zijn eigen vorm.
Uiteindelijk komen we aan in Yanque en beginnen we onze hike.  Het is zwaarder dan gisteren, niet alleen langer maar ook veel meer klimmen, ik moet echt heel langzaam lopen want ik hijg de longen uit mijn lijf, maar dat doet iedereen gelukkig.  We zijn nog steeds niet helemaal aangepast aan de hoogte.  Het uitzicht is fenomenaal, in de verte is een van de zes rokende vulkanen in Peru en ik zie zeker vier enorme tornado's, aan de overkant van de canyon, hoog in de bergen.
We komen onderweg langs een archeologische site, de oyu oyu, waar de ruïnes van een oud Inca dorp staan, dit dorp was door de Spanjaarden verwoest waarna zij hun dorp bovenop de ruïnes gebouwd hadden. Die Spaanse huizen, daar is niks meer van over, maar de Inca overblijfselen staan er nog. 1-0 voor de Inca's.

Aan het eind van de hike in Coporaque staat de bus en die brengt ons naar de hot springs, een zwembad met vulkanische water, 38 graden, heerlijk na de wandeling. We blijven er een uur inzitten voordat we naar ons hotel in Chivay gaan.
Het hotel ziet er goed uit, iedereen duikt in elk hotel op de wifi code zodra we de bus uit rollen, maar dat blijkt het systeem regelmatig niet aan te kunnen, als we al wifi kregen dan was het zo traag dat we nauwelijks een fotootje konden sturen.
Ook is er geen verwarming, terwijl het 's nachts echt koud is. Verwarming kennen ze nergens hier, af en toe hangt er een airco die waarschijnlijk ook kan verwarmen, maar ik heb er nog geen een gevonden die het deed. Bediening in hotels en restaurants hebben gewoon dikke jassen aan, alsof ze even nog jouw drankje brengen maar dan weer gaan. In mijn kamer is het ijskoud, maar gelukkig ligt er een elektrische deken op bed, dat was echt superlekker! Ik vind het eigenlijk iets voor oma's, maar misschien koop ik er stiekem toch nog wel eens eentje.
We gaan 's avonds eten op het centrale plein bij een restaurant met wifi, echt supergezellig al die telefoontjes aan tafel! Het eten was niet geweldig, de bediening ook niet, maar we hadden wifi, aanrader dus! :)

1. Yvonne:
    23 september 2016
    Mooie verhalen hoor. Ook soms wel afzien,zoals ik lees. Geniet er van van het mooie wat je er allemaal ziet
  2. Jeanine:
    24 september 2016
    Hi Wendy, wel een heel avontuurlijke reis! En je moet er wat voor over hebben! Heerlijk om je verslagen te lezen en mee te kunnen kijken.
    Word je hoofd al lekker leeg.....
    Liefs en blijf genieten!
    Dikke warme knuffel!
    Jeanine
  3. Marc Aldewereld:
    26 september 2016
    Gezellig hoor: slapen onder een electrische deken met een bolhoedje op.
    Maak maar een selfie :-)