Citytrip in Hongkong

23 mei 2019 - Hongkong, Hongkong

Donderdag 23 mei

Na een goede nachtrust voel ik me weer fit en we hebben met zijn vieren (Gerard, Hans, Jenet en ik) afgesproken om te gaan ontbijten. Een straat verderop vinden we een restaurant die er wel redelijk uit ziet maar het ontbijt is culinair gesproken nog voor verbetering vatbaar zeg maar. Helaas is er niet veel beters te vinden zo snel. We hebben niet veel tijd want we hebben afgesproken om met een gids een citytour te doen, die neemt ons mee naar een paar highlights vandaag. Aangezien we hier maar heel kort zijn leek me dat wel een goed idee.

Het hotel ligt midden in de wijk Kowloon, vlakbij Temple Street, waar de avond markt is: een smal straatje met een enorme uitstalling van etenswaren en spullen die je niet nodig hebt, maar het afdingen is zo leuk dus je wil toch van alles kopen. We komen langs de drukke Nathan Road waar je wordt doodgegooid met neon reclames. Nathan Road is de hoofdader in Kowloon en loopt van noord naar zuid. Hij wordt doorkruist door Jordan Road en iets zuidelijker Austin Road. Handig om te weten voor als je de weg kwijt bent, en dan kan heel makkelijk hier in Kowloon.

We lopen langs kleine winkeltjes, restaurantjes, pawn shops, barretjes en slagerijtjes. Het zijn piepkleine uitbaterijen, er wordt hier geen ruimte verspilt, daar is het te duur voor. We komen langs een raam waar varkensvlees wordt verkocht en dat is goed nieuws want er was een tijdlang nauwelijks varkensvlees te koop. Het afgelopen jaar heeft de (voor varkens) dodelijke varkenspest miljoenen varkens getroffen, zo’n 40% van de totale hoeveelheid varkens in China.

De mensen op straat zijn een mengeling van chinezen, nepalezen, indiërs, pakistani en alle andere omringende landen, heel anders dan in de rest van China, waar vooral Han chinezen wonen. Ik leer dat hongkong aan de britten is gegeven in 1842 nadat ze de eerste opiumoorlog hadden verloren en kowloon kregen ze er later bij. Ze ‘huurden’ een deel van het vasteland en toen die huurperiode afgelopen was hebben ze Hongkong en Kowloon ook maar teruggegeven aan China. Ik ben benieuwd wat er met al die mensen gaat gebeuren hier als het weer communistisch wordt in 2047.

We gaan met de metro naar Aberdeen Port, aan de andere kant van Hongkong Island en maken een leuk rondtochtje langs het authentieke drijvende restaurant Jumbo en langs de havens van Aberdeen. Met de dubbeldekker gaan we weer verder, hoe brits. Aan de noordkant van Hongkong Island is Peak Tower, gebouwd op een heuvel en normaal gesproken toegankelijk met de Peak Tram, een leuk berg trammetje die de berg op gaat, alleen die is in onderhoud dus die rijdt niet. De bus brengt ons daarom de berg op, maar eenmaal daar hebben we een prachtig uitzicht over Hongkong Island en Kowloon aan de overkant van het water. Het is helaas grijs weer met af en toe regen, maar als het helder is, is het helemaal prachtig.

In de verte zien we de wolkenkrabber van de Bank of China, die volgens de chinezen helemaal verkeerd is gebouwd. De scherpe hoeken van in het driehoekige gebouw en de X vormige patronen aan de buitenkant is helemaal niet feng shui en de bijgelovige chinezen waren hier helemaal niet blij mee. Volgens sommigen heeft het gebouw de vorm van een hakmes die wijst in de richting van de HSBC wolkenkrabber.  Met de ‘agressieve' scherpe hoeken en X-patronen bracht het zeker ongeluk volgens sommige chinezen. Gelukkig heeft concurrent HSBC het gevaar ingedamd door boven op het dak twee grote objecten in de vorm van kanonnen te zetten die op de Bank of China gericht zijn.

Terug met de bus wandelen we door het financiele centrum op Hongkong Island. Leuk om de prachtige architectuur met goud en glitter te zien van de verschillende stock exchanges. Ook hier kampt men met ruimte en om het verkeer en de wandelaars toch allebei mogelijk te maken zijn wandelpaden in de lucht gemaakt, overdekte corridors een meter of zes of zeven boven de straat, die de gebouwen onderling verbinden, over de drukke wegen heen en over die wandelpaden in de lucht loop je langs de gebouwen of de gebouwen in.

We komen aan bij de roltrappen die de berg op gaan en halverwege stappen we uit bij de Victoria Prison. Een groot politie bureau, heel handig gelegen direct naast de gevangenis. Het is allemaal niet meer in gebruik maar het is mooi gerestaureerd en laat zien hoe het er in de 19e eeuw aan toeging. Tussen de gevangenis en het politiebureau is nu een leuk plein met veel horeca, tijd voor een biertje. Terwijl we lekker in de schaduw zitten zijn politie agenten ondertussen exercitie oefeningen aan het doen.

Het biertje was heerlijk en we hebben weer energie voor de wandeling. We lopen door Hollywood Road en langs een mooie chinese tempel, zien mooie sjieke winkeltjes en kleine supermarktjes en dure galeriën en heel veel wolkenkrabbers. Het is inmiddels eind van de middag en we gaan met de metro terug naar Kowloon. Om zeven uur is vanuit het vasteland een licht show te zien, die ik me nog herinner van 2007 toen ik voor het eerst in Hongkong was. We lopen langs de Clock Tower en het prachtige Peninsula Hotel waar we nog even naar binnen gaan om de mooie lounge te zien. De meesten gaan hier even eten maar wij lopen met zijn vieren naar de promenade. Het regent dus dat is wel jammer. Ik wilde de Walk of Fame zien maar ik zag de beelden niet, ik denk dat ze weggehaald zijn. Was wel leuk geweest om Bruce Lee weer te zien, waar Sjoerd als klein blond jongetje in 2007 poseerde voor foto’s met toeristen.

We moeten een half uur wachten op de lichtshow en schuilen onder de overkapping bij het grote theater gebouw. De show begint precies op tijd maar ik vond het wat tegenvallen. Het was leuk gedaan maar in mijn herinnering was het mooier. Misschien ook wel door het slechte weer.

We wandelen met zijn vieren terug richting het hotel waar we uiteindelijk gaan eten in het zelfde restaurant waar we ontbeten hebben. Was nog steeds niets bijzonders. We eindigen de avond in The Nest, waar de rest van de groep ook zit en we hebben een supergezellige laatste avond in Hongkong.